Drent Fotografie
Image default
Eten en drinken

Wat is papaja?

De Papaja is een plant die groeit in tropische gebieden. De bladeren ervan worden gebruikt voor medicatie van te maken. Daarnaast is de vrucht (eigenlijk bloem) van de Papaja plant eetbaar. Het smaakt zoetzuur en heeft iets weg van meloen en mango. De kleur is meestal groengelig van de buitenkant en van binnen oranje. In het midden van de papaja zit een holle ruimte waar je alle zaadjes tegen komt!

Is papaja eten gezond?

Een van de manieren waarop papaja je lichaam kan helpen ontstekingen te bestrijden, is door de antioxidanten die het bevat.

Antioxidanten helpen vrije radicalen (ook wel de slechteriken genoemd) te bufferen die schade aanrichten aan cellen in het lichaam, wat kan bijdragen aan oxidatieve stress, wat uiteindelijk kan leiden tot ziekte. Onderzoek suggereert dat hoe meer antioxidantrijke groenten en fruit je eet, zoals papaja, hoe meer kans je hebt om je lichaam te helpen bij het bestrijden van ontstekingen, ziekten en aandoeningen. Papaya kopen? Klik op de link!

Andere toepassingen Papaja

Papaja wordt gebruikt ter voorkoming en behandeling van maagdarmkanaalaandoeningen, darmparasietinfecties, en als kalmerings- en diureticum. Papaja bevat een chemische stof die papaïne wordt genoemd en die algemeen wordt gebruikt als vleesvermalsings-middel.

Wie mag geen Papaja eten?

Zwangere vrouwen mogen geen Papaja. Onrijpe en halfrijpe papaja’s moeten tijdens de zwangerschap worden vermeden omdat ze door hun laxerende eigenschappen samentrekkingen van de baarmoeder kunnen veroorzaken. Het is beter om het eten van papaja’s in de vroege stadia van de zwangerschap te vermijden, tenzij ze volledig rijp zijn.

Papaja is gelinkt aan een aantal andere allergieën. Mensen met een latexallergie kunnen ook niet tegen Papaja. Te veel Papaja kan ook leiden tot niersteen bij mannen. Niet super fijn.

Hyperthyreoïdie is een aandoening waarbij het lichaam niet genoeg schildklierhormonen aanmaakt. Schildklierhormonen helpen de groei, het celherstel en het metabolisme te regelen. Net als hart heeft papaja hetzelfde effect op mensen met hypothyreoïdie. Dus mensen met hypothyreoïdie moeten de consumptie van papaja vermijden.

Synoniemen van “papaya”

Papaw, Papayavrucht, Papaja’s, Papaye, Papaye Verte, Papayer, Papita, Paw Paw, Pawpaw. Carica papaya, Carica peltata, Carica posoposa, Chirbhita, Erandachirbhita, Erand Karkati, Groene papaja, Mamaerie, Melonenbaumblaetter, Banane de Prairie, Caricae Papayae Folium, Meloenboom.