E-commerce logistiek is de ruggengraat van een e-commerce bedrijf en speelt een vitale rol bij het stimuleren van de verkoop en de voorbereiding op toekomstige groei. De sterkte van uw operaties heeft een impact op het vermogen om aan de vraag van de klant te voldoen. Daarom is het belangrijk om een logistieke strategie voor e-commerce te implementeren met de juiste processen, technologie en logistieke infrastructuur om ervoor te zorgen dat u een kwaliteitsproduct aan uw klanten kunt leveren.
Wat zijn logistieke operaties? Logistieke operaties is een essentieel onderdeel van de supply chain en verwijst naar het proces van het verplaatsen van afgewerkte goederen, beginnend bij de fabrikant en op weg naar de eindgebruiker. Het hele inkomende en uitgaande logistieke proces bestaat uit het beheren van de ecommerce voorraad, en het vervullen en verzenden van orders. Voorraadbeheer, warehousing en orderverwerking spelen allemaal een sleutelrol in het optimaliseren van de e-commerce logistiek. Terwijl grotere bedrijven speciale logistiekmanagers hebben om de logistieke operaties te beheren, doen kleinere bedrijfseigenaars dit meestal zelf.
Waarom zijn logistieke operaties zo belangrijk voor e-commerce? Afhankelijk van de systemen en processen die u hanteert, kan uw ecommerce supply chain uw bedrijf maken of breken. Omdat e-commerce logistiek veel bewegende delen heeft, wordt voorraadbeheer een uitdaging zonder de juiste manieren om de e-commerce voorraad gedurende het hele proces bij te houden. U kunt eindigen met te veel product, wat kan leiden tot deadstock en hoge draagkosten, of te weinig hebben, wat kan leiden tot stockouts en vertragingen in de verzending.
Zonder gestroomlijnde logistieke operaties, zult u eindigen met een aantal losse eindjes die invloed hebben op zowel uw winstmarges en klanttevredenheid. Daarom zal een kosteneffectief, gestroomlijnd logistiek proces helpen om de logistieke kosten laag te houden, risico’s en menselijke fouten te verminderen en uw klanten tevreden te houden.
Logistieke operaties: 4 sleutelprocessen Logistieke operaties bestaan uit een reeks processen die samenwerken om de toeleveringsketen te optimaliseren, van het leveren van goederen van de fabrikant aan de verkoper, tot de levering op de laatste kilometer.
1. Leveranciers en fabrikanten Het verkrijgen van grondstoffen is het eerste deel van supply chain management, dat wordt verzorgd door de fabrikant of leverancier. Een betrouwbare fabrikant is verantwoordelijk voor het volgen van de work-in-process voorraadfase (d.w.z. de beweging van grondstoffen die worden verwerkt tot eindproducten) om ervoor te zorgen dat u op tijd en tegen de meest betaalbare prijs een verkoopbaar product van hoge kwaliteit krijgt.
De keuze van de juiste leverancier is belangrijk; fabrikanten die inconsistent zijn in het leveren van een kwaliteitsproduct en/of het verzenden van de voorraad naar de verkoper kunnen de operaties van bij het begin vertragen.
2. Gedistribueerde fulfillment centra Fulfillment centers zijn magazijnen die de voorraad dicht bij de eindklant houden, zodat elke bestelling wordt verzameld, verpakt en verzonden zodra deze is geplaatst om een zo snel mogelijke levering te garanderen. Veel direct-to-consumer (DTC) merken zijn afhankelijk van een third-party logistics (3PL) bedrijf dat e-commerce fulfillment services uitvoert. Op die manier hoeven zij zich geen zorgen te maken over het zelf afhandelen en verzenden van orders.
Een ander belangrijk voordeel van samenwerking met een 3PL is de mogelijkheid om de voorraad te verdelen over logistieke centra. ShipBob is bijvoorbeeld een retail fulfillment bedrijf dat een robuust internationaal fulfillment center netwerk aanbiedt waarmee winkeliers hun voorraad kunnen verdelen over verschillende locaties om zo dichter bij hun klanten te zijn. Dit verlaagt de verzendkosten en versnelt de levering.
3. Warehousing Warehousing is een belangrijke fase in het logistieke proces waarbij fysieke goederen worden opgeslagen en beheerd voordat ze worden verkocht. Er zijn verschillende belangrijke onderdelen van magazijnbeheer, waaronder de veiligheid en beveiliging van opgeslagen goederen, voorraad controleprocessen die helpen de voorraadopslag te optimaliseren, en nog veel meer.
Deze cruciale operationele warehouse management systemen helpen om bij te houden waar items zich bevinden, wanneer ze zijn aangekomen, en hoe lang ze daar al zijn.
4. Verzending Orders die accuraat en snel naar klanten worden verzonden zegt iets over hoe goed u uw logistieke operaties runt. Hoewel de uitvoering van het verzenden van orders naar hun eindbestemming uiteindelijk aan de vervoerder is, kunt u kiezen welke verzendmethoden u uw klanten aanbiedt (bv. standaard via grondvervoer, versnelde verzending via de lucht, enz.) en naar welke locaties (binnenlandse vs. internationale verzending).
|
https://www.newbusinessmanagement.com/ |