Doelgroep bereiken? Leer zakelijk vloggen

Om een bepaalde doelgroep te bereiken, zetten bedrijven steeds vaker vlogs in. En dat gaat helaas niet altijd goed. Bedrijven komen erachter dat de kwaliteit van vlogs niet veel beter zijn dan een gemiddelde vakantievideo. Dan biedt een cursus vloggen voor bedrijven uitkomst.

Meest voorkomende fouten bij zakelijk vloggen

Vloggen heeft een lage instap omdat je met een smartphone al best aardige video’s kunt opnemen. Toch blijkt dat er meer bij komt kijken dan alleen het vasthouden van je smartphone. Denk maar eens belichting, geluid, een goed verhaal en het plaatsen van een bedrijfslogo tijdens de nabewerking.

Al deze onderdelen hebben invloed op hoe de doelgroep de vlog ervaart. Als een vlog er niet professioneel uitziet, dan doet het eerder afbreuk dan dat het de merkidentiteit en vertrouwen helpt. Een cursus vloggen is daarom ook geen onnodige luxe. Wil je weten wat de meest voorkomende fouten zijn bij zakelijk vloggen? We hebben ze voor je op een rijtje gezet.

Geen goede belichting

Iemand die jouw vlog bekijkt, ziet graag de persoon duidelijk in beeld. Het is niet fijn als het gezicht van de persoon donker is. Maar dit gebeurt snel als het licht van achteren komt. Kies daarom nauwkeurig je standpunt uit en zorg dat het meeste licht op je gezicht valt. Film je binnen? Maak gebruik van het zonlicht dat via een raam naar binnenkomt of gebruik studiolampen.

Let ook op het geluid

Wanneer je een vakbeurs bezoekt, is het leuk voor je kijkers om jouw ervaringen te delen. Een opname op de beursvloer spreekt dan tot de verbeelding. Waar bedrijven vaak de mist mee ingaan is dat ze tijdens de vlog niet verstaanbaar zijn. Bijgeluiden kunnen de eigen stem makkelijk overtreffen. Wil je verstaanbaar zijn? Gebruik een externe richt– of dasspeldmicrofoon.

Het verhaal komt niet lekker over

Het is heel verleidelijk om bij ‘once in a lifetime’ moment direct de smartphone te pakken en uit de losse pols te filmen. Toch is dit slechts voorbestemd aan een select groepje vloggers die er talent voor heeft. In de praktijk zie je daarom vlogs zonder duidelijke inleiding en booschap. Zon verhaal komt natuurlijk niet lekker over. Deze vlogs hebben weinig kans om tot het einde bekeken te worden. Beter is dan om vooraf een storyboard te maken en eventueel aangevuld met een script.

Zakelijk vloggen kun je leren

Sinds 2016 verzorgt VlogStudio studio-opnames en geeft vlogcursussen aan bedrijven en weet waar zij mee worstelen. In eerste instantie komen bedrijven vooral vanuit de wens hoe ze de smartphone moeten bedienen en hoe ze moeten omgaan met licht en geluid.Maar tijdens de cursus worden ze steeds meer bewust dat vloggen een waardig onderdeel is van de corporate communicatie. Om bedrijven professioneel te laten vloggen levert VlogStudio cursussen op maat. Dit houdt in dat er specifieke aandacht wordt besteed aan de merkidentiteit, boodschap en formats die voor de organisatie relevant zijn.

VlogStudio is samensmelting tussen Netrespons contentmarketing en Videologic videoproducties. Door de expertise van beide organisaties samen te brengen krijgen bedrijven de kans om zich te onderscheidenmiddels professionele vlogs.

Meer weten over zakelijk vloggen of cursussen zakelijk vloggen? Kijk op VlogStudio.

https://www.vlogstudio.nl/